När jag åkte till Gdansk så testade jag för första gång ett av lågprisbolagen som åker från Skavsta. Och vad blev domen?
Restid till flygplatsen
Planet gick kl 8 på morgonen. Hade jag åkt till Arlanda så hade jag tagit Arlanda Express ca klockan 06:45 för att vara där en timme innan. Dvs jag hade gått hemifrån kl 06:15 och gått upp kl 05:30. Till Skavsta fick jag ta en flygbuss kl 05:00 och beroende på att tunnelbanan inte gick så tidigt så fick jag ta en nattbuss kl 04:15 till Centralen. (Jag hade bestämt mig för att gå all in kring lågpris = kollektivt hela vägen.) Dvs klockan ringde 03:30; två timmar tidigare än om jag hade åkt till Arlanda. 03:30 är mitt i natten, medan 05:30 faktiskt är tidig morgon. 1-0 till Arlanda för tiden det tar att åka till flygplatsen.
Resan till flygplatsen
När jag kom till Cityterminalen så var kön redan lång värre till min buss, så det var tur jag kom tidigt så jag fick en fönsterplats på bussen. Utrustad med sovmask och öronproppar samt dunjackan som nackkudde så sov jag innan bussen körde ut från Cityterminalen (alltså på riktigt, jag har mycket lätt för att somna). 0-0 eftersom jag ofta åker flygbussen till/från St Eriksplan när jag ska till Arlanda och jag däckar på en gång då också. Sover man kvittar det hur lång tid resan tar.
På flygplatsen
Väl framme på Skavsta blev jag förvånad över att det kändes som en riktig flygplats. Jag hade mer föreställt mig att det skulle se ut som någon mindre flygplats i Indien med handskrivna boardingskort. Fördomsfull? Ja.
Det var tur att bussen kom fram 1,5 timme innan flyget gick och en timme innan boardingen för kön till säkerhetskontrollen var den längsta jag har sett i mitt liv. Den började precis efter ingångsdörren till flygplatsen och det tog en timme från jag ställde mig i den till jag hade kommit igenom. Jag har självklart ingen aning om det är så varje morgonen eller om jag hade otur, men detta var inte roligt. Tur jag inte kom dit senare, då hade jag nog blivit rejält stressad över risken för att missa planet. 1-0 till Arlanda för tiden det där tar att ta sig genom säkerhetskontrollen.
Flygresan
Det var valfria platser på planet, vilket jag inte gillar eftersom jag önskar ha fönsterplats och önskar veta innan om jag har fått det eller inte. I stället blir det att kämpa med armbågar, näbbar och klor för att få en fönsterplats.
Benplatsen är självklart minimal, mina knän tog i sätet framför när jag satt vanligt och då är jag kvinna, men 1,73 cm lång. Stolsäten går inte heller att luta bakåt, vilket är att föredra men hindrade mig inte från att somna (igen) på en gång. Eftersom min resa var så kort så stod jag ut med den sämre komforten men på en längre resa är nog inte detta roligt. Eftersom jag sov så vet jag inget om eventuellt utbud av mat och dricka ombord. 1-0 till vanliga reguljärflyg där sittkomforten ombord är bättre.
The Green Gate som är portingång till huvudgatan Dluga. Jag står på en bro och Dluga är bakom valven. Nej, jag har ingen aning om varför den heter Gröna porten |
Bostadshus mitt emot hotellet med höstlöv och två damer på väg hem från dagens handlande |
Kostnad
Med lågprisbolaget Wizzair så betalde jag 241 kronor tur och retur. Motsvarande resa med Air Berlin går loss på knappt 2000 kr, vilket är en betydlig prisskillnad, men då får man resa från Arlanda. Men eftersom prisskillnaden är så stor så ger jag här 1-0 till Skavsta och lågprisbolaget.
Detta blev 3-1 till Arlanda och vanliga reguljärflyget. Kommer jag då att ge Skavsta och lågprisbolagen en chans igen????? Svaret är faktiskt ja. När flygbiljetten kostar 10-20% av motsvarande biljett från Arlanda så kommer jag nog att göra Norrköpingsutflykten Nyköpingsutflykten igen. Men kanske inte med morgonflyget eftersom det känns lite tidigt att gå upp mitt i natten.
Catharina-kyrkan |
Vilket bra inlägg; detta får blir veckans spaning hos svenska resebloggar 🙂
Jättekul att läsa din reflektion!
Interessante observasjoner!
På korte reiser betyr prisen mye, på lengre reiser betyr komfort endel – for meg iallefall.
Og slipper jeg å mellomlande, kan jeg godt betale ekstra for det.
Men aldri lett det der….
Trevligt med ett reportage om Gdansak och en utvärdering av lågprisflyget dit. Verkar vara i samma anda som Ryanair och skall man ha en kort transport till ett billigt pris funkar det j bra. Och klart bättre än att ta en, i mitt tycke, sunkig färja från Nynäshamn.
Flygbolaget känns värt att kolla upp, helt klart.
Ja det är svårt att argumentera emot när priset är 10 procent av vanligt flyg som du säger. Bra inlägg!
Veldig bra og interessant innlegg. Jeg har også reist med lavprisfly ganske mye og har gjort en del lignende observasjoner som deg. Prisen er VELDIG mye lavere, men det er også ganske mye mindre bekvemt å reise med disse (f.eks. Ryanair, Wizzair osv). F.eks. da jeg dro fra Skopje, Makedonia, måtte jeg stå opp kl. 02.30 (!) for å nå bussen til flyplassen kl. 03.15, siden flyet gikk til Göteborg kl. 05. Vel framme måtte jeg ta en buss til sentrum, og deretter en 3,5 time lang buss til Oslo. Nesten 12 timer etter jeg forlot Skopje var jeg altså framme i Oslo. Totalt med fly og busser brukte jeg ca. 500 NOK på den turen. Ikke kjempelite heller, men mye mindre enn dersom jeg skulle tatt vanlig rutefly samme strekningen.
Tackar för komplimangen. Tackar också för att ha för att utsätts till veckans spaning. Jag såg inlägget hos er när det kom upp, men har haft fullt upp senaste tiden med jobb och besök över hälen som jag får sightssinda runt i Sthlm med
Tackar så mycket
Jeg holder med, det er mye mer slit med flyplasser langt bort, men samtidig ofte veldig mye billigere. Og skal man reise ofte, som vi jo begge gjör, så er det en forutsettning at transport og boende er ganske billig
Det du skriver stämmer precis. Om det är en kortare resa så är det inte så farligt om komforten är sämre, men på långa resor så vill man mkunns luta stolsryggen och kunna räta ut benen ordentligt
Wizzair är värt att kolla upp. De flyger bl a också till Bucaresti, Budapest och Skopje. Som sagt sämre komfort, men bättre för plånboken
Tackar. För mig är alltid både flyg-kostnaderna och hotell-kostnaderna viktige att hålla nere. Jag lever efter bokar man tidigt så hittar man bra priser på vanliga reguljärflygen men då och då så ser det nu ut att jag får stå ut med lågprisbolagen också, nu när jag har upptäckt dessa
Jeg har selv kjøpt billetter til Gdansk med Wizzair.. Kostet meg, som du sier, rundt 10% av hva en vanlig flybillett koster (og her i Trondheim har vi ganske få direkte avganger).. Ingen store forventninger, men gleder meg til Gdansk som ser ut som en flott by 😀
Gdansk var bedre enn hva jeg trodde på forhånd, vedig fint der og fremforalt bedre mat enn hva jeg husket fra Polen for ti år siden. Det kommer noen fler inlegg om bla mat.
God tur, når du enn drar
Nyköping. 🙂
Ja, jag håller nog med dig i resonemanget men vet inte om det är för att jag blivit mer och mer bekväm. Flyger EasyJet ofta och där är inte heller jättestort benutrymme och handbagaget känns stressigt där men i övrigt bra och de flyger dessutom från storflygplatser vilket är en jättebonus. Synd att de nästan inte har något från Stockholm utan mest för oss som har nära till Kastrup.
Ojojoj, det där med Norrköping var inte bra. Tack så mycket.
Konstigt att inte EasyJet finns i Stockholmsregionen. Har åkt med de utomlands och det var väl också helt ok leverans med tanke på att det är ett lågprisbolag.
Det skulle även vara intressant att ta med aspekter som restid från flygplatser till resmål. Då det ofta rör sig om mycket längre sträckor mellan slutmål och flygplats. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om detta i Grattis Världen. http://grattisvarlden.com/2014/08/12/valj-ratt-flyg-lagpris-vs-premium/
Mvh
Johan
Du har helt rätt i detta med handbagage. Ska man lägga till detta hos lågprisbolagen blir kostnaden fort MYCKET högre
Comments are closed.