Under denna söndags slösurfande fastnade jag i Ryanair på SvD.se. Och det var inte lite jag hittade när jag hela tiden följde länkarna som sa Läs mer. Och då var det bara en tidnings repotage jag koncentrereade mig om.

Maxime och jag har bara flygit med Ryanair en gång; från Oslo för 8-10 år sen, och det gick väl ganska bra. Jag kommer ihåg att det fanns angivet vilken flygbuss som passade ihop med vilket plan från ”Oslo”, men sen var det nästan två timmars bussresa för att ta sig till flygplatsen och eftersom man skulle vara där en timma innan och det fanns extra luft i schmat i fall bussen blev sen så tog det ca en halv dag från vi åkte hemifrån tills planet lyfte. Sen var planet i tid och inga andra problem, så vi var på något sätt ganska nöjda. Men vi har ju inte valt Ryanair efter detta i alla fall.

Ryanair det flygbolaget som får flest klagomål hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), och det finns också en hatsajt mot Ryanair. Jag klickade mig in på hatsajten och här finns det en helt fantastisk historia om en och samma flygplats som marknadsförs under två olika namn; London North respektive Dublin East, och där det är möjligt att beställa en flygbiljett mellan de två destinationerna. Man lämnar inte marken och ”landar” på samma flygplats som man ”lyfte” ifrån två minuter senare. Helt otroligt! 

Åter till de repotage jag hittade på SvD.se/resor så kan de delas in i fyra kategorier:

Säkerhetsbrister:
Ryanairs plan tankar bara precis så mycket bränsle som behövs för att genomföra den planerade flygningen. Om de av olika orsaker hanar i kö när de ska landa eller omdirigeras till en annan flygplats kan det gå riktigt illa. En kollega vars bekant jobbar som pilot för Ryanair berättade detta för mig för något år sen och nu har det också bekräftats i repotaget ovan.

På flygplatsen i Barcelona slog ett Ryanairplan i hop med ett annat plan och fick skador på sin vinge. Trots detta valde piloten att genomföra den planerade flygningen till Ibiza, bla för att passagerarnas varningar till kabinpersonalen om att vingen var skadat inte förmedlades till piloten.

I maj förra året trillade en flyverdinna ur planet och ner på marken. Dörrarna hade precis stängts och stegbilen höll på att backa undan när en av dörrarna öppnades igen och flygverdinnan förr ca tre meter ner på marken och skadade huvudet och ryggen.

Regelbrott:
I samband med askmolnsincidenten över Island vägrade Ryanair ersätta en passagera för hennes utlägg för boende, mat och dryck m.m. under den vecka hon ofivilligt fick stanna i Portugal. Kvinnan tog fallet till EU-domstolen och nu, tre år senare, har Ryanair förlorat fallet och beordras ersätta alla passagerare som blev strandsatta i samband med askmolnet.

En annan likande historia hände när ett plan från Sverige till Kroatien fick vända innan det kom fram till Kroatien pga dåligt väder (hänger kanske ihop med mängden bränsle; se ovan) och inte kunde ta med passagerare hem. De strandsatta passagerarna fick själv ordna och lägga ut för ny hemresa, till trots för att man ska ha hjälp med tranfer och ombokning när sådant händer.

Oschyssta och konstiga sätt att öka förtjänsten:
Tja, här ska det ganska mycket till för att förvåna mig i alla fall. Man vet att ofta kostar baggaget mer än själva biljetten, man får betala för incheckning (hur f*n ska man kunna ta sig ombord utan att checka in???) och rykten florerar om att det ska börja kosta pengar att använda toaletten ombord på Ryanairplan.

En annan åtgärd är att låta kraftigt överväktiga personer betala mer för sin biljett. Denna åtgärd har redan infört av ett flertal amerikanska flygbolag och just kring detta är jag lite tveksam till vad jag ska tycka. Förslget går ut på att att kvinnor som väger mer än 100 kilo och män som väger mer än 130 kilo ska få betala en extra avgift per kilo. Dvs de som får betala väger ganska mycket, det är inte så att hälften av passagerarna trillar dit på avgiften. Kring att betala övervikt för baggaget känns det också orättvist att en kvinna som väger 50 kilo och har 30 kilo baggage får betala overvikt, medan en mann som väger 110 kilo och har 20 kilo baggage inte behöver betala övervikt. Dessutom är det inte kul att sitta bredvid en mycket överviktig person som pressar armstödet så mycket att man själv bara får en halv stol. Men jag är som sagt kluven kring denna åtgärd.

Det ju så att många bäckar små gör en stor å, men att börja servera varje passagerare mindre is i sin drink kan knappast vara lösningen. Eller????? Men som sagt många bäckar osv och om mindre is, smalare personal och mindre storlek på tidningen i fickan kan medföra att man sparar ca 4 mkr i bränslekostnad varje år så borde det vara en bra åtgärd. Men roligt låter det.

Onödigt klanteri som ger dålig PR:
100 belgiska studenter nekades att följa med planet för att de blev upprörda över att en av medresenärerna ombades att betala avgift för sitt sitt skymmande handbaggage. Det hela slutade med att samtliga passagerare fick gå av planet för att identifieras och det beslutades att de 100 passagerarna i mytteri-gruppen inte fick följa med planet. Sen blev självklart planet försenat också. Var kostanden för förseningen och den dåliga PR värt den extra kostanden som man hade fått in för handbaggaget?

Planet som skulle flyga från Krakow till Manchester skulle starta från en annan flygplats än den vanliga och en halvtimme senare än vanligt. Passagerarna fick uppgifter om den nya, senare tiden medan kabinpersonalen hade uppgifter om den gamla tiden 30 minuter tidigare. Vilket resulterade i att planet flög ifrån ett 20-tal passagerare.

Hmmm. Det ligger väl något i att man får vad man betalar för…. Eller är Ryanair offer för oförtjänad elak ryktesspridning??? Vad tycker ni om Ryanair?

1 KOMMENTAR

  1. Intressant det du skrivit! Men jag tror ju oftast att man får det man betalar för. Vi har bara åkt med Ryanair vid ett tillfälle och det var i i samband med första maj helgen 2012. Vi reste från Västerås flygplats till Malaga och dör landar Ryan på den stora, internationella flygplatsen. Med tanke på priset 1000sek från dörr till dörr, inkl. preboarding och val av sittplatser på båda sträckorna. Vi hade tittat på alla andra bolag och jämförde priser och restider och vilket annat bolag vi skulle rest med hade det kostat mellan 4000 och 6000 kr och med långa väntetider i Europa.
    Jag kan ev. tänka mig att åka med Ryanair igen
    vid kortare sträckor inom Europa om jag tjänar flera tusen bara på transporten( lägger ut mindre..) och om jag inte skall ha anslutningsflyg. Men det kommer inte att vara mitt första val. Och jag vill inte hamna på en flygplats ute på landet.

Comments are closed.